Repsal Busholmen är en övningslokal för scenkonst som är placerad på Busholmen i Victoriakvarteret. Lokalen riktar sig i första hand till fria grupper och frilansare, och därför är även hyrespriserna överkomliga.
Sedan 1 januari 2023 förvaltas Repsal Busholmen av Teater Viirus som ligger intill lokalen. Däremot ingår utrymmet inte i Teater Viirus verksamhet och lokalen används inte av Viirus. Det är frågan om en separat lokal vars syfte är att hjälpa det fria fältet, som är i stort behov av övningslokaler. 

Verksamheten på Repsal Busholmen möjliggörs av bidrag från Svenska Kulturfonden, Stiftelsen Tre Smeder och Konstsamfundet.
Repsal Busholmen har en yta på 93m2, varav ca 60m2 är träningsyta. Dessutom har lokalen ett litet kök, toalett, dusch och ett mindre förvaringsutrymme. Lokalen är också utrustad med moltongardiner och scenteknik. Av säkerhetsskäl får max 50 personer vistas i lokalen samtidigt. Om du vill hyra Repsal Busholmen eller om du har några frågor, kontakta lokalens koordinator Marja Vuori på info@repsal.fi. Du kan också kontrollera lokalens aktuella tillgänglighet i kalendern eller bekanta dig med regler under fliken bokningsvillkor.

HYRNING AV LOKALEN

1. Bokning
Kontakta lokalens koordinator Marja Vuori (info@repsal.fi, tfn: 0443481528) eller gör en bokning via kalendern.  Inledningsvis görs en preliminär reservation för dig eller gruppen/företaget du representerar.

2. Bokningsbekräftelse och hyresavtal
Fyll i bokningsformuläret i kalendern eller ange dina kontaktuppgifter och faktureringsinformationen via email. Att skicka formuläret eller att acceptera bokningen via email motsvarar ett undertecknat hyresavtal.

3. Nyckel
Om du behöver en nyckel till lokalen, avtala en hämtningstid med koordinatorn. Vi tar en avgift på €75 (styck) för en borttappad nyckel.

4. Fakturering
Hyresfakturan skickas till din e-post.

5. Avbokningar och ändringar av hyresperioden
Avbokningar skickas alltid via e-post. En reservation kan avbokas 1 månad före utan kostnad. Om bokningen avbokas senast 14 dagar före hyresperiodens början debiteras 50 % av hyresperiodens pris. Om bokningen avbokas mindre än 14 dagar före periodens början debiteras hela hyresperiodens pris. Bokningar som görs mindre än 14 dagar före hyresperioden är bindande och faktureras normalt.

HYRESVILLKOR

1. Hyresgästen bekräftar hyresfastighetens skick och dess utrustning samt accepterar den i det skick den är i, om inte annat avtalats separat.

2. Hyresgästen ska ha en egen försäkring som täcker eventuella olycksfall eller skador i lokalen. Repsal Busholmen ersätter inte hyresgästens egna olyckor eller olägenheter.

3. Av säkerhetsskäl kan max 50 personer vistas i lokalen samtidigt. Hyresgästen får inte ta in ett antal personer som överstiger maxkapaciteten.

4. Hyresgästen är skyldig att vårda hyreslokalen noggrant och se till att dess användare följer lokalens ordningsföreskrifter och andra föreskrifter som ingår i användningen av lokalen samt vad i övrigt har instiftats för att bevara hälsa, renlighet och ordning. Hyresgästen får inte fästa affischer, skyltar etc. på dörrar, fönster, väggar eller andra ställen i huset utan tillstånd av hyresvärden och husbolaget.

5. Hyresgästen får inte utföra ändringar eller förbättringar utan hyresvärdens tillstånd.

6. Under hyrestiden har hyresvärden rätt att, efter att ha meddelat hyresgästen i förväg, utföra sedvanliga reparations- och ändringsarbeten i lokalen. Hyresvärden kan utföra reparations- och ändringsarbeten som orsakar betydande olägenheter eller störningar efter att ha meddelat hyresgästen två (2) månader före startdatumet. Begränsningen gäller inte brådskande reparationsarbeten.

7. Repsal Busholmen ersätter inte störningar som orsakas av andra hyresgästers verksamhet i lokalen. Rekvisita eller andra föremål får inte lämnas i lokalen mellan bokningarna, om inte ärendet har avtalats separat. Lokalen ska lämnas i originalskick efter varje pass. Boka alltid tid för städning och organisering i slutet av din bokning.
Det finns en professionell städare som städar utrymmet noggrant en gång i veckan. Hyresgästarna ska se till att de också lämnar utrymmet i rent skick, eftersom det ofta finns andra hyresgäster som använder utrymmet även under samma dag.
Städningsutrustning finns i förrådet. Hyresgästen kan också hitta mer toalettpapper, hushållspapper, hand – och disktvål i badrummet i en orange kasse. Om någonting i kassen håller på att ta slut, meddela koordinatorn.

8. Lokalen används mellan klockan 9 och 23. Om du önskar kan du hyra den mellan 9.00-16.30, 16.30-23.00 eller för hela dagen. Nyckeln får inte ges eller lånas ut till en tredje part. Hyresgästen står för kostnaderna i samband med förlusten av nyckeln.

9. I hyran ingår utöver övningsytan nyttjanderätt till gemensamt kök, toalett, dusch och ett mindre förråd. En wifi-anslutning kan användas i lokalerna. Du får inte förvara varor eller lämna sopor i lokalen. Hyresgästen ska tömma papperskorgen, om hen har använt den under sitt pass. Instruktioner för att tömma soporna finns i lokalerna. Hyresgästen är skyldig att anmäla de fel som kan uppstå i lokalen under hyrestiden. Hyresgästen ska se till att koordinatorn har gästens aktuella kontaktuppgifter.
Koordinatorn kan också skriva ut material på papper för hyresgästen, då faktureras materialkostnaderna för bläk och papper. Ta kontakt med koordinatorn i god tid, eftersom hon kan också vara upptagen med andra arbetsuppgifter.

10. Vid överlåtelse av lokalen iakttas slutdatum och/eller avbokningsvillkor som bestämts i hyresavtalet. Avbokningar ska alltid lämnas per e-post till koordinatorn. Om det efter hyrestidens utgång uppstår fel eller försummelse som hyresgästen ansvarar för i lokalen är hyresgästen skyldig att ersätta eventuella reparations- och/eller städningsarbeten.

11. Brott mot hyresvillkoren ger hyresvärden rätt att säga upp hyresavtalet.

Övriga villkor
Hyreshöjning
Hyran ses över årligen i januari och augusti. Dröjsmålsränta bestäms enligt LHVL (lagen om uthyrning av kommersiella lägenheter).
 
VÄNLIGEN NOTERA att koordinatorn Marja (som resten av personalen på Viirus) jobbar oftast under vanliga kontorstider mellan kl 9-17 måndag till fredag. Kontakta koordinatorn helst via email eller meddelande utanför kontorstiderna, om det inte är frågan om en nödsituation. Kom också ihåg att Marja ibland kan sitta i möten under kontorstiderna, men hon svarar alltid till email och telefonsamtal så snabbt som möjligt.